Atari,  C64,  Commodore Amiga,  Gry,  ZX Spectrum

Tylko Joystick?…niekoniecznie…(S)NESctrl 2.0+8Bitdo

Kolejne dwa tygodnie za nami. Pogoda przeszła w stany dolne zakresu “20”, a wakacje weszły w wiek dojrzały, podobnie jak większość owoców, które hojnie serwuje nam natura. Co w przyrodzie? Ptaki nabierają sił przed jesiennymi wędrówkami, a w ogrodzie pojawił się kwiat słonecznika, który powstał ze zgubionego przez sikorkę nasiona pochodzącego z pobliskiego karmnika. Co ciekawe młode kwiaty słonecznika ustawiają się zawsze w kierunku Słońca. Ma to na celu przyciągnięcie lubiących ogrzane kwiaty zapylaczy. 🙂 W miarę dojrzewania, słonecznik przestaje podążać za Słońcem i ustawia swój kwiat na wschód, tak aby ogrzać go z rana promieniami wschodzącego Słońca. Do kwitnącego słonecznika dołączyły również hortensje, których kwiaty serwują feerię barw z przyjemnością rejestrowaną przez ludzkie oko. Co ciekawe u owadów oko zbudowane jest inaczej. Nie ma tu pary oczu są natomiast pary grup złożonych z tzw. fasetek tworzących oko złożone. Owad widzi świat jakby przez siatkę, składając obraz pochodzący z pojedynczych fasetek w całość. Interesujące jest to, że oko owada nie widzi ostro, ale za to często ma pole widzenia dochodzące do 360º i jest w stanie wykryć nawet minimalny ruch (dlatego tak ciężko złapać muchę ręką 🙂 ). Owady też często nie widzą kolorów, które widzi człowiek, na przykład pszczoła nie widzi koloru czerwonego, który dla niej jest po prostu czarny. Jednak owady widzą barwy, których my nie jesteśmy w stanie zobaczyć np. ultrafiolet i dodatkowo widzą polaryzację światła, co ułatwia im orientację przy pochmurnym niebie. Stworzeniem posiadającym największą ilość fasetek, bo dochodzącą do 30 tys. w jednym oku (dla porównania mrówka robotnica ma ich tylko 6)  jest ważka, która odwiedziła ostatnio nasz ogród. Bliższe badania wykazały, iż jest to “szablak podobny” (Sympetrum striolatum). Ważki należą do najstarszej grupy ewolucyjnej żyjących współcześnie owadów a podobne do dzisiejszych ważek stworzenia znajdowano już w osadach liczących sobie ponad 300 milionów lat. Ważki żyją w zależności od gatunku od sześciu miesięcy do siedmiu lat, z czego większość życia spędzają pod wodą jako drapieżna larwa. Postać skrzydlata pojawia się pod koniec życia i w naszym klimacie owady te w takiej formie dożywają zazwyczaj 8-9 tygodni. Ważka potrafi latać we wszystkich kierunkach i prędkość jej lotu dochodzi do 36km/h. Potrafi też bez problemu zawisnąć bez ruchu w powietrzu. W menu ważek możemy znaleźć latające owady (głównie muchy i komary), które te drapieżniki łapią w locie swoimi odnóżami. Ważki są także w stanie przewidzieć ruch owada i spotkać się z nim w locie. Dzisiejsze ważki mają rozpiętość skrzydeł dochodzącą do 19 cm, ale u wymarłych pra-ważek karbońskich wartość ta dochodziła do 75 cm. Jeżeli zobaczycie te osobliwe owady, nie obawiajcie się ich, są one bardzo pożyteczne i warto zaprosić je do ogrodu. 🙂

Czym dzisiaj się zajmiemy? Wakacyjna aura sprzyja rozrywce dlatego dzisiaj zainteresujemy się pewnym urządzeniem, które tę rozrywkę ułatwia. Szykujcie aromatyczną kawę, a wygodny leżak lub kanapa na pewno się przyda. 🙂 U mnie ekspres odmówił w tym tygodniu współpracy, więc prezentację królującej mieszanki kawy, z przyczyn niezależnych od autora, na razie zawieszam, ale nie na długo. 😉 Gotowi? To startujemy.

***

Atari 2600 “Darth Vader”

Każdy z pokolenia 30+ na pewno miał okazję mieć w ręku manipulator zwany joystick’iem. Najbardziej rozpowszechnionym standardem był opracowany przez Atari na potrzeby konsoli 2600 schemat bazujący na gnieździe DB9, zapewniający rozpoznanie 4 kierunków i wyposażony w jedno-przyciskowy “Fire”. Oczywiście pojawiały się modyfikacje i takim przykładem może być bazujący także na gnieździe DB9 standard CPC, który zapewniał układ 2 przycisków “Fire”. Jako retro-maniacy chętnie wracamy do tych rozwiązań, ale są też osoby, które “wychowały” się już w świecie konsol np. firmy Nitendo i zdecydowanie wolą kontrolery pochodzące z tego typu urządzeń. I tu pojawia się pytanie: czy da się podłączyć do gniazda DB9 konsolowy “pad” w standardzie NES lub sNES? A może da się podłączyć bezprzewodowy “pad” od XBox’a lub PS4? Na oba pytania postaramy się odpowiedzieć. 🙂 Zacznijmy od pierwszej kwestii, gdzie z pomocą przychodzi opracowany przez “Mq” interface (S)NESCtrl w nowej, drugiej odsłonie.

Urządzenie wyposażone jest w 3 gniazda: DB9 (do podłączenia do komputera), NES i SNES do podłączenia pad’ów w tych standardach. Kontroler SNES jest prostym pad’em z krzyżakiem kierunku i ośmioma przyciskami X, Y, A, B, L, R, Select, Start.

Podłączmy pad’a do interfejsu i zobaczmy jak będzie się grało w opisywanego ostatnio “FloB’a“.

System zadziałał od razu. Wrażenia z używania pad’a są odmienne, ale bardzo pozytywne. Szczególnie w miejscach gdzie wymagana jest precyzja np. przy skokach, a raczej w przypadku FloB’a zmianach fal grawitacyjnych, 🙂 oraz w miejscach niebezpiecznych ilość traconych żyć jest mniejsza niż w przypadku stosowania tradycyjnego joystick’a. 😉

Co ciekawe Mq zaprogramował dodatkową pomoc dla graczy. Mając dodatkowe przyciski można przypisać im bardzo pomocne graczom funkcje. Wyboru ich dokonujemy poprzez przytrzymanie klawiszy Select i Start w padzie przez 3 sekundy. Po włączeniu trybu programowania możemy za pomocą krzyżaka kierunków wybrać 1 z 4 trybów pracy urządzenia sygnalizowanych za pomocą diod LED (kolor + liczba mrugnięć) i zatwierdzić wybrany tryb za pomocą przycisku: B lub Y (SNES) i A lub B (NES):

SNESTryb 1: * (green)Tryb 2: ** (green)Tryb 3: * (red)Tryb 4: ** (red)NES
kierunkikierunkikierunkikierunkikierunkikierunki
BFireFireFireFireA
YAutofiregóraauto-prawo-lewoFire 2B
Selectgóra-lewolewo+firegóra-lewogóra-lewoSelect
Startgóra-prawoprawo+firegóra-prawogóra-prawoStart
Adółdółdółdół
Xgóragóragóragóra
Lgóra-lewolewo+firegóra-lewogóra-lewo
Rgóra-prawoprawo+firegóra-prawogóra-prawo

Z pomocnych graczom funkcji na pewno kilka jest bardzo pożądanych. Pamiętacie gry sportowe gdzie machało się joystickiem w prawo i lewo często doprowadzając jego żywot do końca? 😉 Mq przychodzi z pomocą ratując dla potomnych już coraz trudniej osiągalne cyfrowe joysticki. 😉 Za pomocą pojedynczego klawisza w trybie 3 możemy uruchomić sekwencję automatycznych wychyleń pozwalających zdobyć olimpijskie złoto w grach typu “Decathlon”. 😉 Można także uruchomić sekwencję skoku “kierunek+góra” lub “kierunek+fire” w przypadku gier platformowych. Dodatkowo w grach wyścigowych można za pomocą klawiszy przyspieszać i hamować bez użycia krzyżaka kierunku. Wszystko działa wyśmienicie i zwiększa przyjemność grania w retro-gry, które do łatwych nigdy nie należały. 🙂 Ogromny ukłon w kierunku “Mq” za opracowanie tego urządzenia!

Wróćmy do drugiego pytania, a mianowicie czy można podłączyć do naszego 8-bitowego komputera bezprzewodowy pad pochodzący ze współczesnych konsol? Jest to jak najbardziej możliwe. 🙂 Wystarczy do interface’u stworzonego przez “Mq” podłączyć opracowany przez 8bitdo adapter bluetooth. Urządzenie pozwala na podłączenie kontrolerów bezprzewodowych: Xbox Bluetooth® controller, DualShock 3, DualShock 4, DualShock 4 Pro, Wiimote, Wii U Pro, Switch Joy-Cons lub Switch Pro do urządzenia dysponującego gniazdem SNES. W naszym przypadku spróbujemy zmusić je do połączenia z kontrolerem DualShock 4 pochodzącym z Playstation 4. Zanim to zrobimy przyjrzyjmy się samemu urządzeniu.

W zestawie otrzymujemy adapter wraz z kablem umożliwiającym dokonanie aktualizacji oprogramowania. Na początku sprawdźmy czy nasza wersja firmware’u jest rzeczywiście najnowsza. Aby to zrobić ściągamy darmowy program aktualizujący i podłączamy urządzenie do komputera.

Okazuje się, że dostępna jest nowsza wersja uruchamiająca tryb wibracji w kontrolerze DualShock. Dokonujemy aktualizacji i urządzenie gotowe jest do pracy. Podłączamy adapter do interface’u (S)NESctrl. A następnie podłączamy do naszego testowego Atari 65XE.

W następnym kroku za pomocą czerwonego przycisku parujemy kontroler DualShock 4 z adapterem. Cała operacja przechodzi bezproblemowo i możemy rozpocząć testy.

W tym celu uruchamiamy “The Last Squadron”. Pierwsze pytanie czy czuć opóźnienia? Nic takiego nie ma miejsca i możemy używać zarówno strzałek kierunku jak i analogowego joystick’a znajdującego się po lewej stronie. Wszystkie tryby działają dobrze, gra się przyjemnie, no i nie mamy ograniczającego nas kabla. Podłączenie Atari do dużego telewizora i zastosowanie bezprzewodowego pad’a, zbliża nas do czasów współczesnych i może nawet wywołać zainteresowanie nastoletnich członków rodziny. 🙂

Podsumowując oba urządzenia są bardzo dobrym uzupełnieniem domowego zestawu retro-komputerów. Adapter od Mq posiada dodatkowo pomysłowe funkcje wspierające gracza, jest uniwersalny i w łatwy sposób daje się wybrać w nim tryb pracy, który jest zapisywany na stałe w pamięci EEPROM (ang. electrically erasable programmable read-only memory). Jeżeli macie w domu duży telewizor i chcecie wykorzystać Wasze komputery w sposób bardziej konsolowy to rozwiązania te wychodzą na przeciw tym oczekiwaniom. Brawa dla Mq i firmy 8Bitdo! 🙂 Połączone razem dają wsparcie w postaci nowoczesnej technologii dla urządzeń trzydziesto- i czterdziestoletnich wyposażonych w interface Joysticka w standardzie Atari jak np. Commodore C64/Amiga, Atari XL/XE/ST czy też Sinclair ZX Spectrum z interface’em Kempston. CO do spraw praktycznych to adapter 8bitdo można zakupić na sieci, a jeżeli ktoś jest zainteresowany zakupem (s)NESCtrl to proszę o kontakt. 🙂

***

Czas kończyć nasz dzisiejszy wpis, życzę Wam udanego startu w nowy tydzień, wypoczywającym na urlopach doskonałej pogody i czasu na dobrą książkę, a może i na powrót do porzuconego kiedyś z braku czasu hobby.

Trzymajcie się ciepło i polecam zrobić ciasto drożdżowe z sierpniowych owoców (oczywiście z podwójną kruszonką)! 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.